Een vliegende start met een hecht team
Sinds januari 2025 is Civic actief in de gemeente Edam-Volendam met het Wijksteunpunt: een plek waar bewoners terechtkunnen met al hun vragen over zorg, welzijn, vrijwilligerswerk en ondersteuning. Het team bestaat uit teamcoördinator Kaylee Schilder en sociaal werkers Amal Laghssais en Iris Algra. Samen kijken ze terug op een intensieve, leerzame én succesvolle eerste periode.
Terug in eigen wijk
Kaylee Schilder is inmiddels 5,5 jaar werkzaam bij B&A/ Civic en maakte begin dit jaar de overstap van Amsterdam Oost naar Edam-Volendam, haar geboortegemeente. “Ik ben hier opgegroeid, dus toen deze functie voorbijkwam, voelde dat meteen goed. Sinds januari ben ik teamcoördinator van het Wijksteunpunt. We begonnen op 2 januari en moesten meteen aan de slag, met z’n tweeën, Amal en ik. Dat was even schakelen, maar ook ontzettend leerzaam en leuk.”
Even voorstellen: Amal & Iris
Amal Laghssais en Iris Algra, beiden 26 jaar oud, zijn nieuw binnen B&A/Civic. Amal begon tegelijk met Kaylee in januari, Iris sloot aan in februari. “Ik werkte hiervoor als persoonlijk begeleider bij Leviaan,” vertelt Iris. “Mijn achtergrond als verpleegkundige helpt me in het contact met mensen. Ik krijg er energie van als ik anderen kan helpen bij het behalen van hun doelen.” Amal: “Door mijn internationale ervaringen, ik heb gewoond in Dubai, Canada en Australië, ben ik gewend aan het werken met verschillende mensen en culturen. Ik zie dit werk als een kans om te groeien en van betekenis te zijn in de wijk.”
Een warm welkom en veel enthousiasme
De officiële opening van het Wijksteunpunt in januari was een groot succes, vertelt Kaylee. “Er kwamen zóveel mensen op af dat zelfs de wethouder zei dat hij dat nog nooit had meegemaakt. Dat gaf meteen aan dat er veel behoefte is aan zo’n plek.” Sindsdien is het team gegroeid, met naast Amal en Iris ook stagiaire Siham. “We zijn echt vanaf dag één gewoon begonnen,” lacht Kaylee. “Samen met Amal vormde ik de basis en Iris sloot daar heel natuurlijk op aan. Het klikt goed en we vullen elkaar mooi aan.”
Kleine successen, grote betekenis
Vanaf het eerste moment lag de focus meteen op het contact met bewoners en het leggen van verbindingen in de wijk. “We hebben inmiddels zo’n 35 vrijwilligers aan ons verbonden,” vertelt Kaylee. “En we zien dat het werkt: bewoners vinden hun weg naar het steunpunt, voelen zich gehoord en komen terug. Dat is het mooiste wat er is.” Voorbeelden zijn er genoeg: een vrijwilliger die wekelijks op bezoek gaat bij een oudere bewoner, een mantelzorger die zich eindelijk gezien voelt, of iemand die dankzij een gesprek de juiste hulp ontvangt. “Dat zijn de momenten waarop je weet: dit werk doet ertoe.”
Signaleren en verbinden
Het team merkt dat de hulpvragen vaak gaan over terugkerende of langdurige problemen. Iris: “Achter een eenvoudige vraag zit vaak een groter verhaal, zoals eenzaamheid, digitale achterstand of mantelzorgverantwoordelijkheden. Het is belangrijk dat we daar tijd voor nemen en goed blijven luisteren.” Amal vult aan: “Juist door laagdrempelig te zijn en zichtbaar in de wijk rond te lopen, kunnen we eerder signaleren wat er speelt. Dat menselijke contact is zó belangrijk.”
Korte lijntjes
Het netwerk groeit gestaag. Het Wijksteunpunt werkt inmiddels nauw samen met organisaties als MEE & De Wering, Vluchtelingenwerk, OCO en de Wmo. “De lijntjes zijn kort, de samenwerking is prettig,” zegt Kaylee. “We kunnen bewoners nu warm overdragen zonder dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd.” Ook organiseerde het team een goed bezochte bijeenkomst voor mantelzorgers, samen met een mantelzorgmakelaar en -ondersteuner. “We kregen daar veel positieve reacties op, vooral van mensen die zich echt gehoord voelden.”
Kansen voor de toekomst
Voor de komende periode ziet het team duidelijke speerpunten. “We willen de samenwerking met huisartsen versterken,” zegt Kaylee. “Niet alle praktijken gebruiken het platform VIPlive even actief. In september sluiten we aan bij het huisartsenoverleg om te kijken hoe we die samenwerking kunnen verbeteren.” Daarnaast is er veel aandacht voor jonge mantelzorgers. “Er zijn jongeren die bijvoorbeeld als tolk optreden bij gesprekken met instanties, maar zichzelf niet als mantelzorger zien,” legt Amal uit. “We willen hun verhalen horen en samen kijken wat zij nodig hebben, of dat nou ontspanning, erkenning of praktische hulp is.” Het idee is om in gesprek te gaan met deze jongeren, eventueel via een spreekuur op school. “Dat kan ook helpen om signalen op te vangen over thuissituaties,” voegt Iris toe. “Zo kunnen we sneller iets betekenen.”
Een plek voor álle bewoners van Edam-Volendam
De droom voor het Wijksteunpunt? Die is helder. “We willen dat het Wijksteunpunt een herkenbare, toegankelijke plek wordt voor álle bewoners van Edam-Volendam,” zegt Kaylee. “Of je nu langskomt voor een kleine vraag, een groot probleem of gewoon een praatje; iedereen is welkom. En dat blijft ons uitgangspunt.”

